آیا بی خوابی باعث چاقی می شود؟

بیخوابی باعث چاقی!

روانپزشک خوب در تهران

طبق بررسی های انجام شده وشواهد اخیر در بزرگسالان نشان می دهد که کاهش خواب و کیفیت آن با چاقی، ارتباطی مستقیم دارد . براساس نظرسنجی های منتشر شده پزشکی و مطالعات اپیدمیولوژیک شیوع چاقی در سراسر جهان از سال 1980 دو برابر شده است. در سال 2008، 1 نفر از 10 بزرگسال چاق می باشند. بر اساس همین بررسی ها زنان بیشتر از مردان چاق بودند. این اپیدمی چاقی با روند کاهش مدت زمان خواب همراه می باشد. همچنین کیفیت خواب ضعیف، منجر به آسیب به کلیه می شود.

بیخوابی باعث چاقی!

بیخوابی باعث چاقی!

تاثیر کم خوابی بر چاقی

خواب عامل مهم و تاثیر گذاری بر عملکرد نوروآندوکرین و متابولیسم گلوکز است که کم شدن خواب باعث تغییرات متابولیک و غدد درون ریز می شودکه باعث ایجاد علائمی نظیر کاهش تحمل گلوکز، کاهش حساسیت به انسولین، افزایش غلظت کورتیزول در شب، افزایش سطح گرلین، کاهش سطح لپتین، و افزایش گرسنگی و اشتها می شود. آزمایشات اخیر حاکی از آن است که ارتباطی بین کاهش خواب و افزایش خطر ابتلا به چاقی وجود دارد.

مدت زمان خواب و خطر چاقی

متخصص اعصاب و روان می گوید: خواب یک روند ترمیمی برای مغز است اما اکنون روشن است که خواب برای سلامتی کل بدن مهم است. کاهش مدت خواب در جامعه مدرن منجر به اختلالات خواب شده که تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی فرد می گذارد . خواب کافی و تغذیه مناسب از فاکتورهای اصلی سلامت فرد در طول شبانه روز می باشد . فرد باید ساعاتی از شب را در شرایط مناسب ( تاریکی و بدون صدا ) بخوابد . افرادی که دارای شغلی هستند که به صورت شیفتی در شب بیدار می مانند و روزها می خوابند در معرض ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی هستند. تاکنون حدود 50 مطالعه اپیدمیولوژیک در مناطق مختلف جغرافیایی انجام شده است که ارتباط بین خواب و چاقی در بزرگسالان و کودکان را بررسی کرده اند. در بیشتر آنها ارتباط معناداری بین خواب کوتاه (به طور کلی کمتر از 6 ساعت در شب) و افزایش خطر ابتلا به چاقی یافته اند.

درمان استرس
درمان اضطراب
درمان اختلال خواب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 11 =